الأربعاء، يناير ١١، ٢٠٠٦

المادي .. و المثالية

- حتعمل إيه لو جيتلك بكرة حالقة جناب شعري و صبغاه أخضر؟!

- .................... !!!!

- لأ بجد؟ حتعمل إيه؟

- ولا حاجة .. بعد ما أفوق من الخضة ححاول أطمن نفسي و أقول مش مهم ..!!

- بجد؟

- بصي .. طول ما كل حاجة فيكي في مكانها .. يبقى اصبغي شعرك أخضر براحتك .. بس لازم حكاية تحلقي كابوريا دي؟

- أنا كنت عاملة كدة قبل ما آجي مصر بفترة .. كان شكلي يجنن .. ماما عيطت أول ما شافتني عاملة كدة !

- انتي مجنونة .. صح؟

- طبعا ً .. مش عرفتك؟

- إحم .. و الله انتي مش أول واحدة تعرفني .. بس ولا واحدة حاولت تصبغ شعرها أخضر بسببي !!

- و بعدين إيه طول ما كل حاجة فيكي في مكانها دي؟ قصدك إيه بالظبت؟

- قصدي إن كان على اللعب في الشعر بس .. بسيطة .. في حاجات تانية لا يستحب اللعب فيها !

- أفهم من كدة إنك بتحبني عشان شكلي و جسمي ؟

- أولا ً أنا ما قلتش إني بحبك ! ثانيا ً طبعا ً الشكل و الجسم مهمين جدا ً .. آه بحترم عقلك .. و بتعجبني طريقة تفكيرك بغض النظر عن موضوع الشعر الأخضر ده .. بس حيبقي الفرق بينك و بين أي واحد صاحبي إيه لو جسمك خشن و عندك شعر في وشك ؟ ححتاجلك ليه؟ عشان نقعد نتكلم بس؟ طيب و لما نخلص كلام؟

- أول مرة آخد بالي إن الجنس واخد مساحة مهمة من تفكيرك !

- مساحة إيه ؟! هو المطلوب مني إني أزهد في الحياة تماما ً و أبقى فيلسوف و متكلم جيد طول الوقت و ما أفكرش فيكي غيرو أفتكر مناقشاتنا في الدين و بس عشان ما يبقاش الجنس واخد مساحة من تفكيري؟

- لأ بس يعني .. مستغرباك بس !! بس مش زعلانة ولا حاجة لا تفهمني غلط !

- لأ مهو ناقص تبقي زعلتي .. بقولك إيه .. انتي عجباني حتة واحدة كدة .. مش حعرف أقسمك كذا منطقة .. عشان تبقى فيه منطقة العقل و منطقة الأنوثة و منطقة الجسم و منطقة الجنس مثلا ً يعني .. بالنسبالي كل الحاجات دي بتصب على بعض .. منفدة على بعض .. سايحة على بعض و مطلعة البنت اللي قاعدة قدامي دلوقت !

- طيب قولي لما أسافر حتعمل إيه؟

- و أفكر ليه من دلوقت؟ أقولك ؟ مش حعمل حاجة .. حعمل مش واخد بالي ! أقولك؟ حزعل شهر بالكتير و بعدين أنسى و أكبر دماغي !

- إيه ده يعني مش بتحبني ؟!

- حد جاب سيرة الحب دلوقت؟ ما أنا لسة قايلك لأ؟ بقولك إيه .. يلا بينا !

- فين؟

- أي مكان مافيهوش بني آدمين.

- انت طلعت مادي جدا ً !!

- الله يخليكي .. مش طالب منك بس غير إنك تبقي مثالية بالظبت زي المرة اللي فاتت .. يللا.

20 Comments:

Blogger sonia said...

اصحابك الولاد لما بتعد معاهم موش بتتكلمو وبس؟ ليه متعتبرهاش واحد صاحبك؟ انتا موش بتحبها ولا بتحترمها ولا اى حاجه انتا بتستخدمها عشان ترضى نفسك كل اللى يهمك فى الموضوع كله انك تعمل معاها ...........زيك زى اى شاب محروم

١٢:٠٨ م  
Anonymous غير معرف said...

يا عينى يابنى

٤:٢٠ م  
Anonymous غير معرف said...

ابقه قابلنى لو لقيت واحدة هبله تبص فى خلقتك لو قلتلها الكلام ده
دى آخرها تقلع اللى فى رجلها وتنسله على دماغك
دى لو بهيمه بتشتغل عندك فى الغيط هاتعاملها احسن من كده يا راجل
اما والله صحيح رجاله ناقصة ربايه

١١:٠٢ م  
Blogger Alexandra said...

البنات حيكرهوني بس بجد عندي كلمة هنا عايزة أقولها. هو ما ينفعش الواحد يحب بكل أشكال مشاعره؟ لازم يقول أنه بيحب بروحانية وأفلطونية علشان يبقى حلو. ولازم يبقى بيحب بيحب؟ ما ينفعش يبقى في حالة وسط ويبقى صريح في ده؟

١:٣٣ م  
Anonymous غير معرف said...

مين طفى النور؟؟؟؟

٨:٢٠ م  
Blogger Admin said...

اول ما بصيت في الموضوع استبعدت سولو ميه في المية يكون كاتب الكلام دا و استبعدت بيانست خمسين في المية فقلت غالبا جيفارا...ماشاء الله عليا نبيه اوي...اولا انا مقولتش اني بحبك...دا رد مثالي ميقولهوش غبر واحد فاهم...برافو جدا يا جيفارا لاني بصراحة من ساعة عطر امرأة مقرتلكش حاجة عجبتني

١:٢٧ م  
Blogger Guevara said...

عبد الله النديم:
المرة اللي جاية بمشيئة الرحمن حضمن البوست شرح تفصيلي لكتاب رأس المال .. و حتكلم باستفاضة عن المادية الجدلية كما لم أفهمها عشان أكون عن حسن ظنكم

sonia:
أفهم من كدة إن والدك الله يمسيه بالخير جابك لأنه إتصرف كشاب محروم؟ لأ مالهوش حق فعلا ً

كغيم:
و أنا من ساعة عطر امرأة مش بيجيلي نوم .. يااااااااااه بقى كغيم مش عاجبه حاجة من اللي أنا بقراه؟ طيب أعيش إزاي أنا؟ طيب يكونش ده أحد أسباب لثغته في الـ(ر)؟ على العموم ولو إني مش فاهم قصدك إيه بتعليقك إلا إني بتمنالك لسانك اللي بينقط سكر ده يخف من لثغته عشان تعرف تظبط براحتك

و ختاما ً .. أحة يا كغيم

١:٤٢ م  
Blogger Admin said...

جري ايه يا مان بقولك برافو و مش فاهم..........اصدي لما الولد يقول للبنت انا مقلتش اساسا اني باحبك دا يدوبها فيه اكتر و دا رد مثالي...اما ليه كلامك في مدونة جراد مبيعجبنيش فدا لاسباب اني اول ما دخلت مجتمع المدونين اصبت بالقرف من المجتمع دا لاني حاسس انهم معظمهم شلة افاقين و مدعين للثقافة فمجتمع المدونين يغلب عليه عدة سمات

المدونين مش واضحين بيكتبوا كلام محدش يفهموا غيرهم و تعبيرات غامضة...استعراض ثقافة

المدونين لا يسمعوا عمرو دياب,طبعا امال عاوزينهم يكونوا زي عامة الشعب...لازم يبانوا مميزين يسمعوا ناس محدش سمع عنهم وجيه مش عارف مين و كاميليا...مدونين بقي يا سيدي...بس ممكن يتنازلوا و يسمعوا منير

المدونين هيجانين يعني مثلا لما بنت زي هيرا بغض النظر عن موهبتها تكتب حاجة تلاقي تاني يوم ديشليون كومنت و لما راجل مبدع زي الطبيب الافريقي يكتب مواضيع جامدة جدا من وجهة نظري الشخصية يعلقلوا تمانية بس لمجرد انه مش حاطط صورة بنت لابسة ستوماك

المدونين بيتشدقوا بمصر بمناسبة و غير مناسبة و هديتهم لمصر هي تفكريهم السلبي و انت علي راسهم يا جيفارا..مدونتك نموذج للتفكير السلبي..هروب و اكتئاب..و كله كوم و ثائرون بتاعتك دي كوم...دي الي احا و الف احا...مين يا بيه الي ثائرون ..ايه يا بني المبالغات دي احمد فوزي و الكسندرا و ليليت هما دوول الثوار مع احترامي الكامل لشخوصهم...و صورة جيفارا ...الناس ذو الكتابات الكئيبة السلبية دي ثائرون و انت كمان ثائر و انا الوحيد الي معنديش دم و عمال اظبط بنات...يا جيفارا بيه خليك علي ادك...انت راجل جواك فنان و ذوقك في مزيكتك عل البلوج راقي و واضح بس ارحمنا من مبالغاتك..جاست بي يورسلف..بلاش جيفارا بقي و ثائرون و الكلام الكبير داو اعرف نفسك كويس اوي قبل ما تيجي ترجع في دماغنا...فوق يا بيه و قبل ما تتحمق و تثور يا ثائر تشتمني او حتي تتنطش كلامي فكر فيه بعقل محايد

١٠:٣٨ ص  
Blogger Guevara said...

كان نفسي أكبر دماغي و ما أردش على كلامك لأني مش فاهم إيه علاقة اللي انت بتقوله ده بأي حاجة .. بس ما عرفتش

أصلك عملت بالظبت زي اللي ما لقاش كلام يرد بيه فقال أرد بأي حاجة ..
إيه اللي جاب سيرة مصر يا كغيم؟؟؟ أبالغ ما أبالغش براحتي يا أخي؟ إيه لزوم الخطبة العصماء دي؟ و الله كان نفسي أسقفلك بس ما عرفتش ..

و منير و فيروز و عمر دياب و شرين و فوق يا جيفارا يابني قبل ما تروح مع اللي راحوا !! في إيه يا عم؟ أنا ملاحظ إن عندك حس درامي كويس جدا ً بس مش مجاله هنا يا حبيبي !!

مش حفضل أحلل كل كلمة قلتها لأن الكلام فعلا ً خلاك صعبت عليا .. فـ مش مجاله .. بس حاجة أخيرة .. لو المدونة التانية تاعباك نفسيا ً للدرجة دي فمافيش داعي تتابعها يا أخي .. مستني من واحد (أفاق) زيي إيه؟ بلاش يا بابا .. أعصابك مش حتستحمل .. و النرفزة دي ممكن تقصر على مستواك في التظبيط و ده غلط طبعا ً..

بالمناسبة .. أحة يا كغيم

٧:٠٥ م  
Blogger Admin said...

اسف لاني قلت رايي و بعد كدة مش حاقول الا الي يعجب سعادتك او الاحسن حاخرس خالص...بردت

٩:٢٣ م  
Blogger Solo said...

مسا الجمال عليكم جميعاً
زى مانتم .... و الله مانتو قايمين
الحكاية مش مستاهلة ... أنا مش ضيف
جاى بس أدحرج التماسى و أسأل من باب الفضول

ليه استبعدتنى بنسبة مية المية يا كغيم انى أكون كتبت البوست ده ؟

٤:٣٢ ص  
Anonymous غير معرف said...

يا جيفارا سيبك من سونيا

يا سيدنا دي واحدة بتحب الجمايس

بص معايا هنا و النبي

http://soniaaaaa.blogspot.com/2006/01/blog-post.html#links

و الشفا من عند ربنا

١:١٢ م  
Blogger HERA said...

بوست لزيز يا جيفارا
وأنا متفقة مع الكسندرا تماما فى الرأى

أتمنى انك متضايقش من ردى على كغيم

كغيم بالنسبة للى قلته عنى فده اعتراف صريح ومباشر منك انك هيجان
لأن تعليقك منور عندى فى بوستات كتير

أما بقى عن الكومنتس انت قولت
بنت زي هيرا بغض النظر عن موهبتها""
""راجل مبدع زي الطبيب الافريقي يكتب مواضيع جامدة جدا من وجهة نظري الشخصية"
اسمحلى اقولك انت مش موضوعى بالمرة
منين بتقول بغض النظر عن الموهبة ومنين بتقول انه مبدع
مع احترامى لافيريكان دكتور
المقارنة كده غلط من اساسها
ولو كنت فكرت شوية كنت عرفت الكومنتس مهياش معيار الموضوع حلو وللا لأ

اما بقى عن باقى تعليقك لجيفارا فبيثبت انك شوفونى جدا ومتعصب لآرائك

وفى النهاية طالبة معايا اوى اقلك احـــا
ومتشتمش اللى بيعلقو عندى يا كغييم عشان انا بحترم جدا رأى كل واحد وبحترم اللى بيكتبوه

٨:٣٤ م  
Blogger Admin said...

أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.

١:١٤ م  
Blogger Admin said...

سولو: المقال مش ستايلك لان دون جوان دي ماركو حتي في اشد نوباته واقعية مينفعش يكتب كلام زي دا...مش سكته

كان نفسي ارد عليكي يا هيرا برضو بس بصراحة معنديش دقيقة اضيعها في جدال مالوش لازمة ...انا اولت رايي و الرجل مشكور رد و سيادتك رديتي و خلاص علي كدة
peace

١:١٨ م  
Blogger Solo said...

يعنى دفاعاً عن موقف مش عن شخص
أنا ماشفتش كغيم قال حاجة غلط المرة دى
الراجل قرا البوست و عجبه فقال رأيه فجاة لقى نفسه غرقان فى أحات و اتهامات بالشوفونية مش عارف سببها
شامم نبرة تعالى بضينة فى الرد على كغيم
انا واحد بختلف معاه فى مليون فكرة بس فى النهاية من حقه يقول رأيه زى ماحنا بنقول

و على فكرة يا كغيم دون جوان دى ماركو مش سكتى برضه ... أنا حسيت انك حاطط نمط لكل واحد فى المدونة عشان كده قلت أسأل و دا غلط ... خد كل واحد كده زى ماهوه بلاش أراء مسبقة
و بلاش كمان الخوض فى أعراض المدونات التانية طالما بتتكلم فى بوست معين

١١:٢٦ ص  
Blogger Admin said...

اسمحي يا سولو انحني لنفسي بكل غرور لاني كنت واثق ان دي حتكون اجابتك مية في المية ان دون جوان دي ماركو مش سكتك...يا صاحبي انا كان ممكن اقلد المدونين و اجاوبك اجابة غامضة متفهمكش انا ليه واثق ان البوست مش بتاعك...باتفق معاك اني مولع ولع غريب بتحليل الاشخاص و احيانا باغلط و اصدر احكام مسبقة...انا مش ملاك...بس عرضك لصور انا كارينا و حسك الرومانسي العالي بيخلي فيك جزء كبير من الدنجوان حتي لو كنت فيك من ناس تانية او حتي لو كنت شريف سولو نفسه بتركيبته الخاصة الي لازم اقبله زي ما هو...سؤالك كان صعب و محبتش اتفذلك عليك...من الاخر معرفش ليه كنت واثق ان انت مش كاتبه بس مازلت مصمم ان بوست زي دا يليق علي كتابات جيفارا الي باحترمها و باستمتع ببعضهارغم كرهي لسلبيتها و ميلقش علي كتاباتك الي باعتبرها الافضل لسبب بسيط ان انت بتلعب في حتتك ...بتفكرني ببراد بيت في اختياره لادواره...حتي لما باحس ان فيه شوية فذلكة لغوية في كتاباتك بتعجبني و مش باحسها فذلكة لسبب بسيط انت انت صادق ..انت كدة و دا ستايلك و مش بتتصنع شئ مش فيك و قلمك مساعدك و اللغة عندك كويسة...بمناسبة اللغة في البوست الي فات انا كتبت الرجل مشكور رد التصحيح انها الرجل مشكورا رد لانها منصوبة...طيب ملحوظة بس يا اخوانا بمناسبة الخوض في اعراض المدونات يا شريف انا مش عارف ليه الناس بتاخد الامور بشكل شخصي...انا شفت في جيفارا مثل انا باحتج عليه و مقصدتوش لشخصه نفس الموضوع مع هيرا..طب ما ايجي موزة بتقلد يوسف ادريس و بتحط الجنس اصاد الدين في مدونتها و بتاخد كومنتات كتير انا مقصدتش هيرا بشخصها بس هي خدتهابشكل شخصي..طب يا بيه انا في واحدة اسمها جيرينيمو دخلت عندي في البلوج و شتمتني شتيمة مفيش بعد كدة ...رديت عليها عادي جدا و فهمتها و مخدتش الموضوع بيرسونالي خالص و بعدين دي مش اول مرة جيفارا يخش فيا شمال مرة كتبت لبيانست انا ضد شتيمة ربنا في شعر وديع سعادة...جيفارا برضو الي احا و انا ليه حافهمك حاجات مش حتفهمها...مرة تانية اكتب لفوزي انا مش فاهم البوست بتاعك..رد سيادته لازم متفهمش ما انت حاطط افيش فيلم امريكي..يقصد فيلم فاميلي ستون...ماشي يا سيدي هو عيب يعني احط صورة افيش فيلم امريكي..يعني هو شتيمة ربنا حلال و حرية تعبير و انا الافيش بتاعي الي بقي رمز براجماتي...ليه العدوانية دي في الرد و انتهاز اي فرصة للاستظراف بمناسبة و غير مناسبة...انا مرة كتبت لك خليك في الجاموسة و سيبك من الانثي المستحيلة...انت لا اتريأت و لا عملت حاجة ببساطة شديدة تجاهلتني في ردودك...وصلتلي رسالة معناها اقرا المدونة و افهم او قل خيرا او اسكت و فهمت رسالتك...عموما اخيرا انت لك بوست هنا يا سولو كان عن احصائيات ليها علاقة علي ما اذكر بالعمليات الجنسية المختلفة من احتلامات و عادة سرية و اورجازمز..حاتكلم عن حاجة زي كدا في تدوينتي الجاية..بغض النظر عن اختلافك معايا اعتقد انها حتدهشك زي ما ادهشتني او حتي حتضيفلك معلومة جديدة...شكرا لكل المدونين و ريت محدش ياخد اي انتقاد بشكل شخصي
peace

٧:٥٩ م  
Blogger mindonna said...

انا مش عارفة منين الأخ اللي اسمه كغيم يعلق عند هيرة و منين عمال يتريق عليها

إذا كنت مضايق من المدعين و الهايجانين فانت واضح انك منهم يعني
ده ايه ده ، شوفو نفسكو و بعد كده اتكلمو علي غيركو

١٢:٣١ م  
Blogger littilemo said...

امسك يا عم خناقه مدونين كالعاده
كرسى فى الكلوب

ايييييييييييي

٦:١٦ م  
Blogger Solo said...

littlemo
إطلع منها انت بس و هيا تعمر

٣:٠١ ص  

إرسال تعليق

<< home